1. Wat wijzigt door SEPA

    1. Alle bedrijven en consumenten gaan over op IBAN-International Bank Account Number. Het huidige bankrekening nummer wordt omgezet in een rekening van 18 posities. Het ziet er als volgt uit: NL02ABNA0123456789 (landcode-controlegetal-bankcode-rekeningnummer eventueel voorafgegaan door voorloop nullen).
    2. De overschrijving wordt een Europese overschrijving (SEPA Credit Transfer) gebaseerd op IBAN. Daarnaast komen er meer velden beschikbaar om informatie mee te geven en komen
    bedragen uiterlijk 1 dag na het geven van de opdracht op de rekening van de begunstigde
    zichtbaar.
    3. Ideal, Finbox, papieren overschrijvingsformulier en acceptgiro worden geschikt
    gemaakt voor IBAN.
    4. Deze wijzigingen betekenen voor bedrijven dat alle systemen (debiteuren-
    en crediteuren administratie, briefpapier, facturen, websites, webwinkels, etc.) moeten worden
    aangepast. Aanlevering van bulkbetalingen is gebaseerd op het ISO XML bestandsformaat
    (i.p.v. ClieOp). 5. Twee incasso varianten (Direct Debits) blijven over:
    a. Algemene variant voor consumenten en bedrijven met stornorecht
    b. Bedrijven variant voor bedrijven zonder stornorecht
    Nieuw incasso contract met bank is nodig.
    6. Alleen schriftelijke machtiging is formeel geldig en extra informatie vereist (incassanten id).
    7. Veranderde tijdslijnen voor aanleveren Europese incasso hebben grote impact op de
    procesinrichting.
  2. SEPA biedt kansen om kosten te reduceren

    1. Centraliseren van betaalfunctie.
    2. Product rationalisatie (e-Invoicing / uitfaseren acceptgiro).
    3. Stroomlijnen processen (o.a. STP en reconciliatiegraad).
    4. Reduceren van aantal bankrelaties.
    5. Poolen van transactievolumes op 1 locatie met als gevolg verhoogde inkoopkracht richting leverancier.
    6. Verhoogde opbrengsten door verbeterd cashmanagement.
  3. Hoe nu verder met SEPA

    1. SEPA Call Center:
    Wij richten een call center in zodat uw bankklanten geïnformeerd kunnen worden over de wijzigingen en de gevolgen van SEPA.
    2. SEPA Kennis Center:
    Wij helpen uw medewerkers om SEPA kennis op te doen door het geven van trainingen.
    3. SEPA Consulting Center:
    a. Wij geven presentaties bij uw bankklanten op locatie om in detail in te gaan op de gevolgen
    van SEPA.
    b. Laat een impactanalyse uitvoeren om de daadwerkelijke gevolgen voor uw organisatie vast te
    stellen.
    c. Op basis van de impactanalyse geven wij ondersteuning bij het doorvoeren van veranderingen
    om SEPA compliant te worden.
  4. Contact

    Geïnteresseerd in onze ondersteuning? Neem vrijblijvendcontact met ons op.
    Lees meer over de SEPA impactanalyse.